loading...

Suriyeli Mültecileri Çalıştırma Şartlarına Dikkat
Sosyal Güvenlik Kurumu İşverenler Daire Başkanlığı, ülkelerinde devam eden iç savaş nedeniyle Türkiye’ye kaçan Suriyelilerin ucuz iş gücü olarak görülmesi nedeniyle özellikle vasıfsız eleman ihtiyacı olan işletmeler tarafından kayıt dışı istihdam edildiklerini belirterek uygulamalar ve alınması gereken önlemlerle ilgili bilgilendirmede bulundu.
Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) Bilecik İl Müdürlüğü’ne gönderilen bilgilendirmede, misafir konumunda bulunan Suriyelilerin ülkemizde çalışılıp çalışamayacakları, çalışacak olmaları halinde çalışma izin belgesi alınıp alınmaması gibi konular anlatıldı. Bilgilendirmede, “Çalışma izin belgesi alınmaksızın çalıştırılmaları halinde ne gibi cezai müeyyidelerle karşılaşılacağı hususunda yaşanan tereddütler nedeniyle, bu yazımızda Suriyeli işçilerin hukuki statülerine yer verilmiştir.Usul ve esaslar 6458 sayılı Kanun çerçevesinde belirlenmiştir.Yabancıların Türkiye’ye girişleri, Türkiye’de kalışları ve Türkiye’den çıkışları ile Türkiye’den koruma talep eden yabancılara sağlanacak korumanın kapsam ve uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununda düzenlenmiştir” denildi.
“ŞARTLI MÜLTECİ VE İKİNCİL KORUMA SINIFINA GİREN KİŞİLER, ULUSLARARASI KORUMA STATÜSÜ İÇİNDE YER ALMAKTADIR”
Alınan kanun uyarınca, ülkemizde münferit koruma talebinde bulunan yabancıların “Uluslararası Koruma” statüsüne, kitlesel göç şeklinde gelen yabancılar ise “geçici koruma“ statüsüne tabi tutulduğu belirtilen bilgilendirme şöyle devam etti;
“6458 Sayılı Kanun uyarınca mülteci, şartlı mülteci ve ikincil koruma sınıfına giren kişiler, uluslararası koruma statüsü içinde yer almaktadır. Mülteci statüsünün; Avrupa ülkelerinde meydana gelen olaylar nedeniyle; ırkı, dini, tabiiyeti, belli bir toplumsal gruba mensubiyeti veya siyasi düşüncelerinden dolayı zulme uğrayacağından haklı sebeplerle korktuğu için vatandaşı olduğu ülkenin dışında bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan ya da söz konusu korku nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden yaşadığı ikamet ülkesinin dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu korku nedeniyle dönmek istemeyen vatansız kişiye statü belirleme işlemleri sonrasında verileceği. Şartlı mülteci statüsünün, Avrupa ülkeleri dışında meydana gelen olaylar sebebiyle; ırkı, dini, tabiiyeti, belli bir toplumsal gruba mensubiyeti veya siyasi düşüncelerinden dolayı zulme uğrayacağından haklı sebeplerle korktuğu için vatandaşı olduğu ülkenin dışında bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan, ya da söz konusu korku nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden yaşadığı ikamet ülkesinin dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu korku nedeniyle dönmek istemeyen vatansız kişiye statü belirleme işlemleri sonrasında verileceği”.
SURİYELİ İŞÇİLER İÇİN ÇALIŞMA İZİN BELGESİ ALINMASI GEREKİR?
Suriyeliler geçici koruma statüsüne tabi tutulduklarını belirleten yazıda, “Ülkelerinde yaşanan iş savaştan kaçarak ülkemize gelen Suriyeliler, toplu olarak ülkemiz geldiklerinden ayrıca ülkelerine de dönemediklerinden Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce bu kişilere “geçici koruma” statüsü verilmiştir. 2015/19 sayılı Genelgede, 359 sayılı Kanuna göre mülteci olanlar ile 6458 sayılı Kanunda sayılan ikincil koruma statüsünde bulunan kişiler hakkında Kanun hükümlerinin Türk vatandaşlarına uygulandığı gibi uygulanacağı, Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan denetimlerde bu durumda olan kişilerin çalışma izin belgesi olup olmadığına bakılmayacağı, şeklinde açıklama yapılmıştır. Bu bağlamda, mülteci, şartlı mülteci ve ikincil koruma statüsü verilmiş olan yabancıların, bahse konu genelge de açıklandığı üzere çalışma izin belgesi alınmaksızın çalışmaları mümkün olmasına rağmen, geçici koruma statüsüne tabi Suriyelilere verilen geçici koruma kimlik belgesinin ikamet izni veya çalışma izin belgesi yerine geçmemesi nedeniyle bu kişiler için çalışmaya başlamadan önce çalışma izin belgesi alınması gerekmektedir. Bakanlar Kurulunca usul ve esas belirlenmediğinden kaçak olarak ülkemize gelen Suriyelilere henüz çalışma izni verilmemektedir” ifadelerine yer verildi.
“1.8 MİLYON SURİYELİ’DEN SADECE 5 BİNİNE ÇALIŞMA İZNİ VERİLDİ”
Ülkede kaçak yollarla geçen Suriyelilerin çalışmalarına ilişkin usul ve esaslar ile hangi sektör, iş kolu ve coğrafi alanlarda çalışabilecekleri hususunda Bakanlar Kurulunca henüz bir karar verilmediğinden, yaklaşık 1,8 milyon Suriyeliye çalışma izin belgesi verilememekte olduğu belirterek açıklama şöyle son buldu;
“Çok az sayıda da olsa ülkemize yasal yollarla ulaşan Suriyelilerin usulüne uygun yapmış oldukları başvurular üzerine Çalışma Bakanlığınca uygun görülen yaklaşık 5 bin kişiye çalışma izin belgesi verilmiştir. Çalışma izin belgesi alınmaksızın çalıştırılan Suriyeliler için uygulanacak cezalar 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun uyarınca Çalışma izni bulunmayan yabancıyı çalıştıranlara her bir yabancı için 2015 yılına münhasıran 8 bin 38 Türk Lirası idari para cezası uygulanmakta, söz konusu fiilin tekrarı halinde ceza tutarı bir kat artırımlı uygulanmaktadır. Diğer taraftan, çalışma izin belgesi alınmaksızın çalıştırılan Suriyeli işçilerin sosyal güvenliklerinin de sağlanmamış olduğunun, başka bir ifade ile kayıt dışı çalıştırıldıklarını tespiti halinde, bu kişileri çalıştıranlar aleyhine 2015 yılı ikinci yarı dilimi için geçerli olmak üzere sigortalı işe giriş bildirgesinden dolayı 2 bin 547 TL, ayrıca kayıt dışı çalıştırılan her bir ay için ayrı ayrı olmak üzere aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı yine 2 bin 547 TL idari para cezası uygulanmaktadır”.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.